Monday, September 29, 2008

Lost en Cadiz

Jeg eier ikke retningssans. I alle fall ikke sa mye. Jeg er heller ikke sa veldig god i spansk. Men jeg prover. I gar kveld var jeg veldig trott. I dag morrest var jeg veldig stressa. Damen i familien jeg bor hos fulgte meg til forste skoledag ved universitetet i cadiz. Jeg kom sent i gar, og hadde bare snakket litt med henne for den forste dagen var i gang.

Da hun hadde gatt, og vi satt pet og pyntelige i et klasserom i femte etasje kom jeg pa...
- Shit, jeg har ikke adressen hjem. Jeg har ikke telefonnumret til de jeg bor hos. Og jeg husker bare hva hun heter til fornavn.

Men jeg bor bare noen minutter a ga hjemmefra, og kvelden for hadde min vertspappa forklart meg veien fra vinduet. Dette kom til a ga bra.

Etter endt skoledag gikk jeg hjem. I leiligheten ventet lunsjen, som er det viktigste maltidet i Spania. Jeg var sulten, og gledet meg.

Sa var jeg der, i alle fall sann ca. Men var det denne doren? Ja, den sa sann ut. Noklene passer ikke. og ikke til doren ved siden av heller, og ikke den ved siden av der igjen heller. Var det ikke her? Jeg spor mennen i kiosken. Det blir sirkus. Han kan ikke engelsk. Snakker rart spansk. Jeg kan ikke sa mye spansk uansett. Han roper pa alle som kommer forbi. Ingen forstar meg. Jeg forstar ingen. Men alle snakker. Masse. Og hoyt. Etter en stund for jeg lurt meg unna, men na er jeg totalforvirra. Alle mine ideer om hvor denne doren kan vare er borte. For noen minutter siden var jeg helt overbevist om at jeg var veldig naert. Na husker jeg ikke hvilken retning den bor vaere en gang. Jeg begynner a ringe folk i klassen, men telefonen virker ikke. Hva skal jeg gjore?

Sa ringer det. Oda. Hun finner heller ikke huset sitt i de kliss like trange gatene. Det er ikke til a stikke under en stol at det er deilig a ikke vaere alene. Vi motes. Spiser. Og noen timer senere moter vi resten av klassen igjen. Koordinatoren far tak i familiene vare. Og vi far adresser og telefonnumre.

Enda noen timer senere er jeg hjemme hos et par i starten av tretti aarene. en baby, en hund og en snart fire aar gammel gutt som lurer pa hvorfor jeg ikke kom hjem til lunsj.

3 comments:

saekhow said...

:) hehe, en flying start alltså. låter spännande och verkar som du nog inte kommer få alltför gråa och rutinaktiga dagar i spanien hörru!

(uno cerveza, takk!)

Andrea said...

Nei, jeg skal jo bare vare her i tre uker sa, sa masse rutine rekker man jo ikke a innarbeide seg. Men dagene begynner allerede aa ligne pa hverandre. men de er fine!:) Skole, mat, strand, mat, ol, sove....skole, mat....

anniken said...

Jeg syns det høres veldig fint ut! Og du klarer deg nok bra, til tross for ingen retningsans:)